Gå til hovedindhold

Fagsamarbejde frem mod naturfagsprøven – sådan gør du!

Tag dit eget færdige forløb med hjem – klar til prøven!

Dag 1:
Vi starter med at gå i dybden med den naturfaglige prøve og arbejdet frem mod d. 1. april, hvor eleverne tidligst trækker det fællesfaglige fokusområde, som de skal arbejde med i den sidste del af undervisningstiden frem mod prøven. I løbet af dagen vil deltagerne blive guidet gennem arbejdet med problemstillinger – fra brainstorm til problemstilling og efterfølgende arbejdsspørgsmål. Deltagerne vil blive præsenteret for skabeloner og forskellige værktøjer til arbejdet med eleverne, som frit kan tages med hjem og anvendes direkte sammen med eleverne.

Dag 2-3:
I 2 dage sætter vi fokus på de tre naturfag – i fælles faglige forløb. Vi skal ind bag de naturfaglige kompetencer og finde ud af hvordan man fx arbejder med modellering og undersøgelser i fysik/kemi, biologi og geografi. Der er forskellige tilgange til det naturfaglige arbejde i de forskellige fag og deltagerne vil, i løbet af dagene, blive bedre til at evaluere elevernes naturfaglige kompetencer i både deres eget fag men også i ”de andre” naturfag. 
Derudover skal vi arbejde med et fællesfagligt forløb i både biologi, geografi og fysik/kemi om fx drikkevand, som deltagerne bagefter kan tage med hjem og bruge direkte som et af de fællesfaglige fokusområder.

Dag 4:
Vi kigger lidt mere på evaluering af elevernes naturfaglige kompetencer og sammenhængen mellem de fagfaglige og de naturfaglige mål. På den sidste del af dag 4 vil der være en opsamling af de 4 dages forløb.

Vi kommer i løbet af de 4 dage bl.a. ind på :

  • Fagfaglighed som en del af fællesfaglighed
  • Evaluering af naturfaglige kompetencer
  • Bag om f/v mål i ”de andre” naturfag
  • Arbejdet med elevernes problemstillinger
  • ”Tour de kompetencer” i de tre naturfag

Formål:

  • At opnå overblik over alle detaljer ifm prøveforløbet frem mod naturfagsprøven
  • At få værktøjer til at evaluere elevernes naturfaglige kompetencer i de tre naturfag
  • At udvikle og afprøve dele af et fællesfagligt forløb
  • At afprøve elevværktøjer til arbejdet med naturfaglige problemstillinger
  • At få grundigt indblik i ”de andre” naturfags færdigheds- og vidensområder