Gå til hovedindhold

1½ døgn med teknologi

Få indføring i og konkrete værktøjer til at inddrage forskellige nye teknologier i undervisningen.

Mangler du inspiration eller ny viden omkring teknologi i undervisningen? Kunne du godt tænke dig at dele dine erfaringer og suge til dig af andres eller vil du gerne igang så brug halvandet døgn på teknologi.

Kurset henvender sig til lærere, pædagoger eller andre der arbejder med,eller ønsker at arbejde med, teknologi i grundskolen

Halvandet døgn med teknologi byder på en række oplæg og workshops, hvor både didaktiske udfordringer og undervisningens opbygning bliver vendt og drejet. Vi reflekterer over, hvordan du får teknologiinddragelsen i undervisningen til at vokse på din skole, du bliver præsenteret for nye læremidler inden for feltet, og som den røde tråd kapsler vi dagene ind i fire vedkommende workshops, hvor du arbejder med robotter, programmering, maker-teknologi, simulering og Virtual Reality. Som deltager kommer du igennem workshop 1 og 2, og har derefter mulighed for at vælge mellem workshop 3 og 4 som din tredje workshop.

Workshop 1: Makerteknologi i praksis.
Du vil stifte bekendtskab med teknologier og værktøjer, som anvendes i maker-værksteder. Desuden får du indblik i og mulighed for at afprøve innovative arbejdsprocesser. Du bliver præsenteret for de forskellige teknologiers fordele og ulemper i forhold til planlægning og gennemførelse af undervisning. Du får mulighed for selv at arbejde med idéudvikling, konstruktion og selve udførelsen i vores maker-værksted. 

Workshop 2: Robotter.
På denne workshop får du en indføring i grundlæggende algoritmisk tænkning og teknologiforståelse. Du kommer til at arbejde hands-on med robotter, og får redskaber og inspiration til forløb, som du kan bruge direkte i din egen klasse. 

Workshop 3: Simulering i undervisningen.
Hvordan kan man bruge simulering i undervisningen? I workshoppen får du fingrene ned i bolledejen og danner dine egne indtryk og deler overvejelser omkring, hvordan du kan bruge simulering i din undervisning. Vi arbejder helt praktisk på workshoppen med en række forskellige simuleringsværktøjer, og du kommer til at prøve på egen krop, hvordan simulering kan skabe undervisningsrum.

Workshop 4: Programmering.
Vi arbejder praktisk på workshoppen med didaktiske principper og taksonomisk opbygning, når du arbejder med programmering i din undervisning. Workshoppen tager udgangspunkt i de niveauer deltagerne er på og bygger videre så det du tager med dig fra workshoppen kan bruges i din undervisning.

Program

Onsdag den 1. november 2017

8.30-8.50: Fælles morgenmad (frivillig)

8.50-9.00: Velkommen og kort om programmet

9.00-12.00: Workshop 1 og 2

12.00-12.30: Clio Online fortæller om deres nyeste platform; digitalfaget og hvorfor, at de prioriterer, at udvikle en platform til atbejdet med it.

12.30-14.30: Frokost, indlogering og socialt samvær

14.30-17.30: Workshop 1 og 2

17.30-18.30: Afslapning

18.30-20.00: Aftensmad

20.00-21.00: Foredrag med Tommy Krabbe. Tommy Krabbe er cand.mag i interpersonel organisationskommunikation og vil føre os igennem hans syn på hvordan man som ildsjæl, på f.eks. en skole, kan bruge sin energi på, at bryde igennem uden at brænde ud.

Torsdag den 2. november 2017

7.30-8.45: Morgenmad og udtjekning

8.45-9.00: Præsentation af dagens program

9.00-10.00: Oplæg om Fable robotics med David Johan Christensen: CEO og og co-founder hos Shape Robotics og Associate Professor v/DTU. David har gennem en årrække været involveret i og udviklet teknologiske løsninger til undervisning, og han vil på oplægget præsentere læringssyn bag det modulære robotsystem “fable” og refleksioner over arbejdet i grundskolen med robotteknologi.


10.00-11.30: Kapacitetsopbygning på skolerne ved Rikke Egeberg, Pædagogisk konsulent for pædagogiske læringscentre og læringsrum. Her arbejder vi med hvordan man kan udbrede de kompetencer, som ofte ligger hos enkelte ressourcepersoner, til, at løfte hele teamet eller sågar hele skolen. 

11.30-12.30: Frokost

12.30-14.30: Workshop 3 eller 4

14.30-15.00: Fælles afslutning

VED TILMELDING BEDES DU, UNDER BEMÆRKNINGER, NOTERE OM DU DELTAGER MED ELLER UDEN OVERNATNING.